Gästblogg/ J. Ehrner

Så äntligen har det kommit.
Johans inlägg.


Tjena!


Fick ett utmärkt tillfälle att leka lite besserwisser på Lukas blogg, så jag tog tillfället i akt och tänkte

därför presentera en lista med topp 5 slag mot vårat fina svenska språk. Så här följer en lista om misshandeln av det svenska språket.


5. På femteplats i misshandeln av det svenska språket: Felanvändningen av orden risk och chans samt av uttrycken "På grund av" och "Tack vare".


Nedan följer några inkorrekta användningar av dessa ord och uttryck.

"Vi klarade oss undan krocken på grund av Lukas reaktionsförmåga" FEL FEL FEL

"Vi förlorade tack vare ett självmål i femte minuten" FEL FEL FEL

"Det finns en risk att vi vinner" FEL FEL FEL

"Chansen är stor att man förlorar" FEL FEL FEL


Så, för att förklara: Risk är alltså ur negativ synvinkel och chans motsatsen, alltså positiv. Samma sak gäller för "på grund av" och "tack vare" där "tack vare" är positivt och "på grund av" är negativt. Meningarna ovan bör således ha sett ut såhär för att vara korrekta.


"Vi klarade oss undan krocken tack vare Lukas reaktionsförmåga"

"Vi förlorade på grund av ett självmål i femte minuten"

"Det finns en chans att vi vinner"

"Risken är stor att man förlorar


4. På en fjärdeplats, jag är osäker på om jag rankar dessa fel eller om jag bara listar de. Hur som haver, på fjärdeplats kommer i alla fall felanvändningen av tjäna och spara. Vi tar ett exempel:
"Köp en bil i Januari och TJÄNA 28 000kr"


Bra, då köper jag 100 bilar och tjänar 2,8 miljoner då?


3. På tredjeplats kommer två klassiker. Ordet medan kan inte skrivas "medans" och ordet förrän heter varken "förns" "förräns" "förens"  eller "förren" det heter som sagt FÖRRÄN.


2. På andraplats kommer något så otroligt irriterande som: folk som säger "Dra alla över samma kant". Det har alltid hetat och kommer alltid heta att dra folk över samma kam.


1. Självfallet, på första plats och mest vidrigt är dessa SÄR SKRIVNINGAR. Skriv ihop för tusan!

"Hej jag är en 23 årig brun hårig sjuk sköterska", läs det högt för dig själv och tänk efter om du vill dejta henne.

Tack å hej!  /Johan


Kommentarer
Postat av: besserwiesser

förrän kan även skrivas förrn ;)

2008-06-10 @ 00:46:44
Postat av: Anonym

Hann läsa till andra raden då jag såg "VÅRAT språk". Misshandla svenska språket får man endast göra om man kan behärska det. Att försöka sig på att rätta det är en större synd om bristfällig kunskap råder.



jag kan inte behärska svenska språket. vill bara tysta ner vår allas egen horace engdahl...



ball blogg, lukas!

du suger, johan!



<3

2008-06-10 @ 01:41:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0